10 Hadiah Untuk Ahli Syurga atau Ganjaran Untuk Penghuni Syurga

Diposkan oleh On 8:07 AM


10  Hadiah Untuk Ahli Syurga
عن عائشة رضي الله عنها عن نبى صل اله عليه وسلام أنه قال : إذا أراد الله تعالى أن يدخل أهل الجنة فى الجنة بعث إليهم ملكا و معه هدية و كسوة من الجنة. 
Ketika Allah Ingin Memasukkan Ahlu Jannah (ahli Syurga) maka didalam syurga Allah mengutus malaikat kepada ahli syurga untuk diberikan hadiah, pakaian dari syurga. Ketika ahli syurga hendak memasuki syurga maka malaikat berkata ini ada hadiah untuk kalian dari Rabb yang Menguasai alam semesta. 

Maka ahli syurga pun bertanya, apa itu? maka dijawablah pertanyaan ahli syurga oleh malaikat utusan Allah. Saya membawakan Sepuluh hadiah dari Allah berupa 10 Cincin. Dan masing-masing cincin terdapat tulisan yag berbeda-beda.
  1. Cincin yang pertama bertuliskan سلام عليكم طبتم فادخلوها خالدين  yang artinya : keselamatan atas kalian dengan kebagusan dan silahkan masuk syurga untuk selamanya.
  2. Cincin yang Kedua bertuliskan رفعت عنكم الأحزان و الهموم yang artinya : Saya telah menghapus kesusahanmu dan keprihatinanmu
  3. Cincin yang ketiga bertuliskan وتلك الجنة ألتى أورثتموها بما كنتم تعملون yang artinya : Syurga itu telah aku wariskan kepadamu sebagai imbalan apa yang telah kamu lakukan.
  4. Cincin yang keempat bertuliskan ألبسناكم الحلل و الحلى yang artinya : Kupakaikan pakaian dan perhisan itu untukmu.
  5. Cincin yang kelima Bertuliskan وزوجناهم بحور عين إنى جزيتهم اليوم بما صبروا أنهم هم الفائزون yang artinya : Dan Aku jodohkan kalian denga bidadari yang berbinar-binar matanya sebagai imbalan atas kesabaranmu dan sesungguhnya merka itulah golongan orang yang beruntung.
  6. Cincin yang keenam bertuliskan هذا جزاؤكم اليوم بما فعلتم من الطاعة yang artinya : Ini adalah pahala atas ketaatan yang telah kalian lakukan.
  7. Cincin yang ketujuh bertuliskan صرتم شبانا لا تهرمون أبدا yang artinya : Jadilah kalian muda kembali dan tidak akan pernah pikun untuk selamanya.
  8. Cincin yang kedelapan bertuliskan صرتم أمنين لا تخافون أبدا yang artinya : Jadilah kalian dalam kondisi aman dan sentosa untuk selamanya.
  9. Cincin yang kesembilan bertuliskan  وافقتم الأنبياء والصدقين والشهداء والصالحينyang artinya : Bertemulah kalian dengan para Nabi, para siddiqin, para syuhada’ (orang mati syahid) dan orang orang sholih.
  10. Dan Cincin yang kesepuluh bertuliskan سكنتم فى جوار الرحمن ذى العرش الكريمyang arinya : Tinggallah kalian disyurga dan bertetangga dengan Allah pemilik Arsy yang mulia.

Dan para malaikat mengucapkan أدجلوها بسلام أمنين  yang artinya : masuklah kalian dengan selamat dan aman.
Maka para ahlu syurga mengucapkan   الحمد لله الذى أذهب عنا الحزان إن ربنا لغفور شكور yang artinya : segala puji bagi Allah dzat yang telah menghilangkan kesusahan kami sesungguhnya Rabbku benar-benar Maha Pengampun dan Maha Mensyukuri.

Refferensi : NASHOIHUL IBAD

Next
« Prev Post
Previous
Next Post »