5 Malam yang dimustajabkan doa ialah malam Jum'at, malam 2 Hari Raya, malam awal Rajab dan Malam Nisfu Sya'ban

Diposkan oleh On 8:36 AM

5 Malam yang  dimustajabkan doa ialah malam Jum'at, malam 2 Hari Raya, malam awal Rajab dan Malam Nisfu Sya'ban
Bulan Rajab sudah ditunggu-tunggu, mengapa demikian karena do'a do'a dimustajabkan, dan inshaAllah apa yang menjadi keinginan kita akan terkabul. Namun pengkabulan do'a tentu kita gantungkan pada Allah subhanahu wata'ala. Asal tata cara berdoa bisa dilakukan dengan baik maka secara otomatis doa kita bakal dikabulkan oleh Allah

Pada malam ini selepas maghrib (18/03/18) kita akan berada di bulan Rajab. Salah satu daripada 4 bulan haram.

Berkata Imam Syafie Rahimahullah "5 malam yang  dimustajabkan doa ialah malam jumaat, malam 2 hari raya, malam awal rajab dan malam nisfu sya'ban." Malam-malam inilah yang do'a-do'a kita akan dikabulkan oleh Allah.

InshaAllah marilah kita mengambil peluang untuk sama-sama persiapkan diri kita untuk menghidupkan malam awal rajab ini dengan ibadah kepada Allah Ta'ala. Terlebih ibadah yang berkaitan dengan puasa, dan amalan-amalan sholih lainnya.

Para Ulama mengatakan "Bulan rajab adalah bulan istighfar. Bulan sya'ban adalah bulan bershalawat ke atas Nabi ﷺ dan bulan ramadhan adalah bulan Al-Quran.", untuk sholawat rutin biasanya 500 kali namun untuk kali ini sebaiknya 1000 x sholawat.

Di antara amalan yang dianjurkan dilakukan di bulan rajab ini adalah:

  1. Banyakan doa "Allahumma bariklanaa fii rajaba wa sya'ban wa balighna ramadhan" (Ya Allah. Berkatilah kami di bulan Rejab dan Sya'ban serta sampaikanlah kami di bulan Ramadhan)
  2. Banyakan beristighfar, bertaubat memohon keampunan daripada Allah سبحانه  وتعالى. biasanya ini kami lakukan sebanyak 100 kali setiap hari. Bulan Rajab mungkin 1000 x lebih baik.
  3. Baca selepas solat fardhu subuh dan selepas solat fardhu isyak 70x "Rabbighfirlii war hamnii watub a'layya" (Ya Tuhanku. Ampunilah dosaku dan rahmatilah aku dan terimalah taubatku).
  4. Dan di antara amalan yang jangan kita tinggalkan walaupun dilakukan di dalam bulan-bulan yang lain dan khusus juga di dalam bulan rajab adalah kita membaca sayyidul istighfar 3x di waktu pagi dan membaca sayyidul istighfar 3x di waktu petang. Sayyidul Istighfar ini adalah Penghulu Segala Istighfar yang mana di dalam hadis sahih Bukhari. Nabi ﷺ mengatakan yang artinya "Barangsiapa yang membacanya di waktu pagi maka dia akan dihapuskan segala dosanya walaupun dosanya sebanyak buih di lautan." Dan Nabi ﷺ mengatakan yang artinya kurang lebih demikian "Kalau dia baca, dia meninggal maka dia akan meninggal dalam keadaan senang, dalam husnul khatimah." Maka besarnya fadhilat sayyidul istighfar ini.
  5. Di dalam rajab ini juga kita sangat dianjurkan untuk berpuasa. Bukan hanya di bulan rajab saja sebenarnya kita mau berpuasa tetapi di bulan-bulan lainnya juga kita dianjurkan untuk berpuasa. Akan tetapi istimewanya bulan rajab ini merupakan salah satu dari4  bulan haram.


Next
« Prev Post
Previous
Next Post »